از : آلبرت موسسیان
شرکت فراروانکارهای پارسیان

  از سر کار اومده بودم خونه و خوشحال بودم که بعد از مدتها وقت دارم برای تماشای فیلم! خانمم بچه ها رو برده بود تولد یکی از دوستامون و من تــا زمان برگشتنشون وقت کافی داشتم تــا فیلم "دشمن مردم" ساخته "ویلیـام ولمن" را تماشا کنم.
تازه روی مبل جابجا شده بودم کــه موبایلم زنگ خورد و دیدم دوست خوبم مهندس سمیعی از یکی از سردخانه های بزرگ تماس گرفته...
  ببخشید! فراموش کردم خودمو معرفی کنم. من آلبرت موسسیان هستم؛ کارشناس فروش در یکی از بنام ترین و بزرگترین تولیدکنندگان جهانی روانکارهای صنعتی یعنی Shell.
  صدای مضطرب دوستــم پشت گوشی بــه من فهمونـد که اوضاع اصلاً خوب نیست و باید خیلی سریع خودمو بهش برسونــم. زیر لب نفرینی به بخت بدم فرستــادم و دستگاه رو خاموش کردم.
سوییچ رو برداشتم و پریدم تو ماشین!
  قضیــه برام مثل روز روشن و قابل پیش بینــی بود. اگه با من تماس گرفته بودن یعنــی مشکل باز هم از روغنه و باز هم از روغن تقلبی؛ بلای جون این روزهــای صنـایع کشور. پدیده ای که در
 اکثر قریب بـه اتفاق بازدیدهایم از کارخانجــات بزرگ و کوچک صنعتی کشور با آن مواجه بودم؛ انواع و اقسام روغنهای تقلبی و نامرغوب چیده شده در انبار کارخانجات یا در کنار تجهیزات.
  یاد روغن هیدرولیکی افتادم که همه شیلنگها و سیلهای یـه تجهیــز مهم رو توی یکـی از کارخــانجـات بزرگ کشور از بین برده بود.
یا دوستی که ماشینش در آخرین دور مسابقه در حالی که اول بــود یاتاقـان زد و حتـــی نتونست از خط پایان بگذره . یا روغن انتقال حرارتی که در بویلر یکی از شرکتها تبدیل به کک شده بود و
همه اینها فقط و فقط به یــه دلیل: روغن تقلبی! روغن بی کیفیتــی کـه برخی فروشندگان در بسته بندی خــوشگل تحویل مشتری از همه جا بی خبر می دهند که خوشحال از اینه که تونسته روغن مرغوبی  با قیمت پایین تهیه کنه.

  توی ماشین، مهندس سمیعی بـــرام توضیح داد که سردخانه چند روزی بـود که دما رو به حد کافی پایین نمی آورد و هرکاری کرده بودن درست نشده بود تا اینکه امروز ناگهان بطور کامل از کار افتاده و چند ده تن مرغ منجمد در حال از بیـن رفتنه! یعنی نه تنها تجهیز از کــار افتاده بلکه محصولات داخل سردخانه هم دارن از بین میرن و این یعنی قوز بالا قوز واقعی!
  به محل سردخانه که رسیدیم بلوایی به پا بود و همه در حـال جنب و جوش. درِ مخزن روغن بــرودتی رو باز کرده بودن و در کمال تعجب به جای روغن برودتی برخورده بودن به تکه های بزرگ و کوچک پارافین!
هرکی هم داشت یه نظری می داد حتــی کارو بــه توطئه و کارشکنی هم کشونده بودن. ولی توضیح من رو که شنیدن تازه به عمق فاجعه پی بردن. در حقیقت این تکه ها واقعاً پارافین بود ولی کسی اینــا رو از بیرون وارد مخزن نکرده بود. پارافین داخل روغنی که خریده بودن وجود داشته؛ آن هم به مقدار بسیار زیاد.
  موضوع اینجاست کــه در آن زمان تکنولــوژی تولید روغنهــای برودتی آمونیاکی بر پایۀ روغنهای نفتنیک بود و نه پارافینیک تا در دماهای خیلی پایین پارافین از روغن جــدا نشود و به این شکل رسوب نکند ولی فاجعه اینجاست که این پارافین نه تنها در مخزن روغن، بلکـه در کل مجــاری روغن رسوب می کند و تمیـز کردن کامل آن هم تقریباً غیر ممکن است یعنــی تجهیز شما بطور اساسی با مشکل مواجه می شود.  نقشی که روغنهای صنعتی در تجهیزات دارند بسیــار شبیه بــه خون در بدن موجودات است. یعنی همانطوری که بـا یک تست خون می توانیم پی به خیلی از مشکلات سلامتی ببریم، با یک تست روغن و آنالیز آن می توانیم بفهمیم داخل تجهیزات چه خبر است و کجاها نیاز به مراقبت بیشتر دارند. همانطور که خون آلوده می تواند کل بدن را عفونی کند یک روغن نامرغوب هم می تواند کل تجهیز را با خطرات و آسیبهای جدی و عموماً برگشت ناپذیر مواجه کند.

 

  بنابراین از این به بعد هر موقع نیاز به خرید روغن داشتید :
1- دفترچه فنی تجهیزتان را بخوانیــد و روغن مناسب و گرید آن را با توجه به توصیه های سازنده اصلی تجهیز مشخص کنید.
2- اگر دفترچه نبود با نمایندۀ سازنده تجهیزتان تماس بگیرید.
3- همیشه با فروشگاه ها و شرکتهای معتبر روغنی ارتباط داشته باشید و در پرسیدن سؤالات فنی درخصوص روغن از آنها شک به دلتان راه ندهید. دفترچــه فنی تجهیزتان براساس تکنولوژی سال تولید تجهیز به شما توصیه های فنی می دهد ولی کارشنــاس فروش روغن توصیه هایش بــراساس آخــرین تغییرات تکنولوژی در این صنعت است و شرایط بهتــری می تواند برای تجهیز شما ایجاد کند.
4- اگر روغن خارجی خرید کردید کـه قیمت آن  خیلی نزدیک به قیمت روغن مشابه داخلی بود در تقلبی بودن آن شک نکنید. در بهترین حالت همان روغن مشابه داخلی در بسته بندی آن خواهد بود. بـه یاد داشته باشید روغنهای تولید خارج با عوارض گمرکی تا حتی بــالای 60% وارد می شوند.
5- گــران بــودن صرف روغن هـــم
نمی تـواند دلیل موجــه ای برای اصلی بودن آن باشد!
6- آزمایش روغن هم همیشه نمی تواند مرجع مطمئنی برای تصمیم گیـری شما باشد. روغن هیدرولیک مثلاً با گرید 68 تولیــد داخل دارای استانداردها و مواد افزودنـی است که به آن خواص روغن هیدرولیک 68 داده است و آزمایشگاه نمی توانــد به شما بگوید کــه روغن مورد نظر تولید داخل است یا خیر و اگر روغن با مارک خارجی است اصلی است یا تقلبی. این دامی است که اکثر افراد فنی و بعضاً باتجربه و متخصص در آن می افتند.
7-  اگر قصد خرید روغن خارجی با مارک Shell را دارید با شرکت فراروانکارهای پارسیان تماس بگیرید. مطمئن باشید یا روغن مورد نظر شمـا را دارند و روغن اصلی را تحویلتان می دهند یا  اگر هم به صورت فوری ندارند زمان تحویل آن را به شما اعلام می کنند. شماره تلفنش هم 22026816 است.


  امیدوارم داستانهایی که براساس واقعیت برایتان تعریف کردم و توصیه هایــی که حــاصل سالهای متمادی فعالیت در این رشته بوده برای شما مفید واقع شود و جلوی ضرر و زیــان ناشی از استفاده از روغنهای تقلبی را بگیرد.