از : شرکت شوفاژکار (عضو انجمن صنعت تاسیسات)

یکی از مشکلات متخصصین تاسیسات در ایران کمبود یا فقدان دستورالعملهای نگهداری و نصب دستگاههاست که قاعدتا باید توسط کارخانجات سازنده ارائه شود. اما متاسفانه شمار کارخانجاتی که برای دستگاههای تولیدی خود دستورالعمل نگهداری تدوین کرده و در اختیار خریدار می گذارند چندان زیاد نیست . لذا از این پس سعی خواهد شد در هر شماره دستورالعمل یک کارخانه معتبر در مجله ارائه شود .


دستورالعمل تعمیر ، نگهداری ، کنترل و نصب دیگهای چدنی شوفاژکار مدل های سوپر 400 ، توربو و 1300 از ظرفیت 120000 الیkcal/h)1.300.000) :
دیگ های چدنی حرارت مرکزی ساخت کارخانه شوفاژکار جهت گرمایش و تولید آب گرم مصرفی ساختمانهای مسکونی ، تجاری و صنعتی کاربرد دارند . چنانچه دستورالعملهای زیر درخصوص نصب ، تعمیر و نگهداری و کنترل این دیگها رعایت شوند ده ها سال کارکرد انها تضمین خواهد شد :

  1.  دیگ باید روی شاسی آهنی یا فولادی که از طرف کارخانه تحویل داده شده است برروی یک سطح صاف و تراز مونتاژ شود تا بتواند در اثر تنش های حرارتی روی شاسی فلزی راحت بازی کند . درغیر اینصورت اصطکاک بتن و پایه های دیگ جلوی انبساط و انقباض طولی را گرفته و بوشها جابجا شده و ممکن است دیگ از آب بندی بیافتد .
  2. برای مونتاز پره های دیگ باید از پرس پیچی و ابزار مناسب استفاده نمود .
  3. بین پره ها در محل مخصوص نخ سوز چسبانده و با چکش لاستیکی کوبیده شود به طوری که نخ سوز بدون چین در داخل شیار قرار گیرد و باید با درزگیری توسط خمیر مخصوص از خروج گازهای حاصل از احتراق از محفظه احتراق دیگ جلوگیری شود .
  4.  کنترل شود گه سپر استیل حرارتی تحویلی از کارخانه قبل از نصب پره جلو ، داخل دیگ و سقف آن در شیار مخصوص قرار گرفته باشد و عملکرد این سپر استیل ، یکنواختی توزیع حرارت در سقف دیگ و جلوگیری از ایجاد رسوب در نقاط داغ دیگ (سقف دیگ) می باشد .
  5. کنترل شود لوله فلزی آب پخش کن که لوله طویلی به طول تقریبی دیگ بوده و در قسمت فلنج پایین عقب دیگ داخل سوراخ ورودی آب و روی فلنج ورودی آب برگشت نصب می شود وآب را با دبی های مورد نیاز بین پره های دیگ تقسیم می کند ، نصب شده باشد . عملکرد این لوله جلوگیری از تنش حرارتی ناشی از ورود آب سرد و یا سکون آب در برخی از قسمتها ، توزیع یکنواخت آب در تمام حجم دیگ و انتقال حرارت و افزایش راندمان دیگ می باشد .
  6. روپوش کاملا آب بندی شده روی دیگ نصب شده باشد . کلیه لوله ها و مخازن گرم موتورخانه کلا با پشم شیشه و کرباس یا روکش فلزی ایزوله شوند .
  7.  نسبت هوا و گاز مشعل توسط متخصصین دقیقا تنظیم گردد به طوری که هیچگونه بوی نامطبوع در موتورخانه به مشام نرسیده و شعله درطول دیگ کوتاه و موازی تنظیم می شود. از تمرکز شعله در یک قسمت از بدنه دیگ که باعث تنش و رسوب املاح آب در آن قسمت می گردد جلوگیری شده و حداکثر در سه چهارم طول دیگ قطع شود .
  8. درخصوص آب بندی کامل شیرها ، لوله ها و بوشهای اتصال پره ها - فلنج ها - پمپ و لوله های گاز دقت و کنترل کافی صورت گیرد .
  9.  چنانچه دیگ با سوخت گازوئیل کار می کند از نازل 30 یا 45 درجه S و شعله پوش تخم مرغی مشعل جهت موازی نمودن شعله استفاده شود و هر سال به پاک کردن دوده احتمالی در دیگ و دودکش اقدام گردد .
  10.  میزان آب سیستم مرتبا به وسیله مانومتر روی دیگ یا مخزن انبساط و سرریز آن کنترل شود و از روشن کردن دیگ بدون آب جدا جلوگیری گردد .
  11. چنانچه دیگ بدون آب یا نیمه آب روشن شده باشد از بازکردن آب سرد داخل دیگ داغ خودداری کنید و به منظور جلوگیری از شوک حرارتی وارده و سرد شدن ناگهانی دیگ داغ ، مشعل و پمپ را همزمان روشن کنید .
  12.  برای جلوگیری از تنش حرارتی در شرایط سرد هنگام بازکردن شیرهای رادیاتور قبلا مشعل را به مدت یک ساعت خاموش نمایید تا درجه حرارت دیگ به تعادل برسد (حدود 40 درجه) ، سپس مشعل را روشن کنید .
  13.  ترموستات مستغرق روی دیگ مرتبا کنترل شود که درست کار کند .
  14. چنانچه دیگ در فضای بیرون قرار گرفته و یا درب های موتورخانه رو به فضای باز است، از نظر یخ زدن و ترکیدن دیگ دقت لازم صورت گیرد .
  15.  بعد از دودکش یک سه راهی با دمپر قابل تنظیم به منظور مکش دودکش نصب گردد .
  16. برای هر دیگ یک دودکش جداگانه تا بام نصب و قطر دودکش و ارتفاع آن متناسب با ظرفیت مشعل انتخاب شود (به فرمول دفترچه راهنمای دیگهای شوفاژکار مراجعه شود ).
  17.  روی دودکش در بام سه راهی بادگیر مخصوص نصب شود .
  18. پنجره موتورخانه رو به هوای باز باشد و هواکش لازم برای احتراق مناسب و تهویه موتورخانه تعبیه شود .
  19. از تعویض غیرضروری آب سیستم خودداری نمایید . دقت کنید که فلوتر روی انبساط کاملا آب بندی باشد و بی جهت آب سیستم تخلیه و پر نشود .
  20.  دقت کنید که کنترل مشعل دقیق و منظم کار کند و خط سوخت رسان گاز شامل فیلتر - گاورنر - دوشیربرقی - شیلنگ ، مطمئن و تانخورده باشد و توسط متخصصین مربوطه چک شود و ظرفیت مشعل نیز از ظرفیت دیگ بیشتر نباشد .
  21.  در آپارتمانهای چند واحدی هنگام راه اندازی سیستم جهت گرمایش ساختمانکلیه ساکنین واحدهای مختلف را مطلع سازید تا تعمیرات احتمالی تمام شده باشند .
  22. لوله های گاز داخل موتورخانه را دقیقا با کف صابون چک کنید تا نشتی نداشته باشند .
  23.  از دستکاری تاسیسات موتورخانه به وسیله افراد غیر متخصص خودداری گردد.
  24.  مصرف آب دارای رسوب املاح در دیگ می گردد . تفاوت ضریب انبساط حرارتی رسوبها و چدن ، همچنین مسدود شدن مسیرهای عبور آب کاهش تبادل حرارتی و راندمان بهره برداری ، ایجاد تنش حرارتی و صدمه به دیگ می کردد.توصیه می شود در محل هایی که سختی آب بالاست یا سیستم حرارتی دارای نشتی است ، سختی گیر در مسیر آب ورودی به دیگ نصب و سیستم طبق برنامه بک واش شود و یا مواد شیمیایی معلق کننده املاح همراه با رسوبگیر مغناطیسی یا الکترونیکی استفاده شود و یا هر سال در صورت وجود رسوب ، دیگ با موار سختی گیر شستشو شود .
  25. چنانچه به دلیل سختی آب محل بالاجبار از دستگاههای سختی گیر رزینی جهت تعویض یون های منیزیم و کلسیم آبهای سنگین با سدیم استفاده می کنید به علت تولید گاز CO2 در فعل و انفعالات بی کربنات و حل شدن این گاز در آب ، اسیدی می شود که اگر CO2 زیاد باشد قدرت اسیدی به قدری زیاد می شود که باعث زنگ زدگی ، خوردگی و پوسیدگی دیگهای فولادی می گردد . لذا بهتر است از دیگ چدنی شوفاژکار که آلیاژی و مقاوم در مقابل خوردگی و اسید است استفاده نمایید
  26. چنانچه مشعل یا پمپ درست کار نکنند یا دارای صدای غیرعادی باشند سیستم را خاموش و به متخصص مربوطه مراجعه کنید .
  27. از قرار دادن مخازن سوخت و اجسام آتش زا در موتورخانه جدا پرهیز کنید .